WebDesign

Webdesign av Nettsider

Dette omfatter mange forskjellige ferdigheter innen produksjon og vedlikehold av nettsider. Begrepet «webdesign» brukes vanligvis for å beskrive designprosessen knyttet til frontend-designet (klientsiden) til et nettsted!

Trenger man  å hyre inn dyre Web firmaer for å designe et helt ny webside?
Nei, de fleste selskap bruker bare en blanding av forskjellige koder fra allerede etablerte systemer. Hvorfor ikke? De fungerer utmerket og er i tillegg gjennomprøvet i mange år. I tillegg har disse utvidelser som kan legges til, og er allerede grundig testet. Dette må ikke blandes med SEO utvikling som er neste steg etter webdesign! Sidene du nå leser er ferdig utviklet, og er bare tilpasset i en egen effektiv løsning!

Her er det du trenger for å designe, bygge og vedlikeholde en nettside:

Webhotell: Innholdet på nettstedet ditt krever fysisk plass, og det er det webhotellplattformer gjør – de lagrer tekstene, bildene og databasene dine slik at du kan få tilgang til dem på nettet.

Domenenavn: Domenenavnet ditt er adressen besøkende ser i nettleserlinjen når de søker etter deg. For å unngå forvirring, innlemme navnet ditt; og hvis det ikke er tilgjengelig, velg noe i nærheten av det. Du kan registrere domenenavnet ditt hos en domeneregistrator. Noen vertsleverandører fungerer også som domeneregistratorer, så finn ut før du kjøper.

SSL-sertifikat: For din bedrifts sikkerhet og omdømme, og sikkerheten til brukerinformasjon, skaff deg et SSL-sertifikat (Secure Sockets Layer) fra en SSL-sertifikattjenesteleverandør.

Søkemotoroptimaliseringsverktøy: Fra starten, bruk et SEO-verktøy for å lage en SEO-strategi slik at innholdet ditt følger grunnleggende SEO-praksis og -teknikker og begynner å oppnå de ønskede resultatene.

Salgssted: Hvis du tilbyr tjenester eller selger produkter som krever behandling og aksept av betalinger, må du inkludere en POS-tjeneste på nettstedet ditt.

CMS system: Vi foretrekker WordPress etter å ha utprøvd mange forskjellige i over 20 år!  Det finnes så mange temaer å velge imellom, og det er lett å skifte temaet så man ikke er låst til et eget som du har brukt hundretusener på!
Alternativer er:  CMS Hub – Drupal – Joomla – Shopify – Prestashop – Magento -Webflow – Concrete5 – TYPO3 – Ghost – Squarespace – Wix – Pixpa – Weebly- Jimdo – IONOS – WebNode – Mozello – Site123 – Tumblr – Medium – Blogger – etc.

webdesign RSOF AS

Webdesign i løsning valgt fra Rydin.no, inkluderer over 90 raske temaer som du kan velge imellom for å tilpasse dine ønsker! Alle tema/themes har et fantastisk WooCommerce (WC) tillegg som gir deg layout-, farge- og typografialternativer for WC-elementene dine.

Hvordan designe et nettsted i 9 trinn

  • 1 – Definer nettstedets formål.
  • 2 – Velg din plattform.
  • 3 – Samle merkevareelementene dine.
  • 4 – Velg en mal eller et tema.
  • 5 – Kartlegg nettstedet ditt.
  • 6 – Design hvert områdeelement.

Topptekst og bunntekst:  Overskriften skal inneholde funksjoner som navigasjons menyen og logoen din, som du vil at besøkende skal finne raskt. En bunntekst skal eventuelt tilby mer informasjon. Søkefelt: Bruk et forstørrelsesglass eller en boks gjerne ved menyen.

  • 7 – Tilpass websidene dine.
    Innholdet ditt avhenger av formålet med nettstedet ditt, så du kan tilpasse det slik at det passer deg. Hvert nettsted bør imidlertid ha følgende nettsider.

*Hjemmeside: Hver besøkende lander her, så det er et godt sted å oppsummere nettstedet ditt. Inkluder din logo, bedriftsnavn, hva leserne kan forvente av websiden!
*Navigasjonsmeny: Som gjør det enkelt å surfe på nettstedet ditt. Sørg for at denne siden er organisert og iøynefallende.
*Produkt- eller tjenesteside: Denne siden skal fortelle besøkende hva du tilbyr dem. En e-handelsside  for katalogvisning og en annen for å vise hver vare i detalj.
*Om side: Denne siden skal introdusere deg for besøkende, fortelle historien din, og fremheve det som gjør deg annerledes enn andre merker.
*Bloggside: Hvis du har tenkt å bruke blogging som en innholds markedsførings strategi, må du vise utdrag av publiserte blogginnlegg. Brukere kan deretter klikke på de ønsker å se.
*Kontaktside: La besøkende på nettstedet få vite hvordan de kan nå deg. Det kan være via telefonsamtaler, e-post eller sosiale medieplattformer.
*Mobilrespons: De fleste nettstedsmaler er nå mobilresponsive – innholdet ditt formateres for å passe til forskjellige skjermstørrelser.

  • 8 – Test og start nettstedet ditt.
    Før nettstedet ditt publiseres, test lastetid, innholdslesbarhet, koblinger og mobilrespons, kontaktskjema og andre elementer som kan påvirke brukeropplevelsen.  Hvis det ikke er noen problemer, fortsett og publiser nettstedet ditt.
  • 9 – Optimaliser innholdet ditt.
    Etter å ha designet og lansert nettstedet ditt, bør du planlegge å optimalisere nettstedet ditt for en jevn brukeropplevelse.